Hattara ry:n Code of Conduct
Mikä on Code of Conduct?
Code of Conduct on toimintaohje kaikkiin yhdistyksen tapahtumiin, hallitukselle sekä
kaikille Hattara ry:n toimintaan osallistuville.
Hattara ry haluaa luoda tapahtumiinsa aina tervetulleen, turvallisen sekä
yhdenvertaisen ilmapiirin. Code of Conduct auttaa tässä luomalla raamit tapahtumien
järjestämiselle sekä toimintamallit mahdollisten ongelmatilanteiden ratkaisemiseksi.
COC:ta noudatetaan kaikessa Hattara ry:n toiminnassa.
Yhdenvertaisuus
Code of Conductissa käsitellään yhdenvertaisuutta, jotta voidaan varmistaa että toiminta
on avointa jokaiselle joka siihen tahtoo osallistua.
“Yhdenvertaisuudella tarkoitetaan sitä, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia riippumatta
heidän sukupuolestaan, iästään, etnisestä tai kansallisesta alkuperästään,
kansalaisuudestaan, kielestään, uskonnostaan ja vakaumuksestaan, mielipiteestään,
vammastaan, terveydentilastaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai muusta henkilöön
liittyvästä syystä.” Suomen perustuslain 6§:ssä todetaan ihmiset yhdenvertaisiksi ja
yhdenvertaisuuslain 6§:ssä kielletään yllä mainittuihin ominaisuuksiin perustuvan välillisen ja
välittömän syrjinnän sekä häirinnän.
Jokaista tulee kohdella yhdenvertaisesti ja tämä toimintatapa pätee myös
Hattara ry:n toiminnassa.
Häirintä, syrjintä ja epäasiallinen käytös
Hattara ry:n toimintaan osallistuu erilaisia mielipiteitä, ideologioita ja identiteettejä
omaavia henkilöitä. Kun monenkirjava joukko ihmisiä osallistuu yhdessä tapahtumaan voi
häirintää ja syrjintää tapahtua huomaamattakin. Jokaisen ilmaisun ja mielipiteen
vapauden kunnioittaminen on ensi askel syrjimättömään sekä häirintävapaaseen
toimintaan.
Suomalainen alkoholikulttuuri voi olla painostava erityisesti henkilöille, jotka eivät alkoholia
käytä. Alkoholin käyttö on jokaisen oma valinta, eikä kenenkään valintaa tule ihmetellä tai
arvostella. Alkoholin vaikutuksen alaisena voi tapahtua ylilyöntejä tai noloja tilanteita. Tämä
ei kumminkaan poista vastuuta, vaan jokainen on vastuussa omasta käytöksestään.
Sosiaalinen media on myös olennainen osa Hattara ry:n tapahtumia sekä toimintaa. Erilaiset
keskusteluryhmät ja -alustat toimivat yhteisenä viestintäkanavana niin virallisesti kuin
epävirallisesti. Internetissä tapahtuva kirjallinen ja kuvallinen viestintä voi olla haastavaa
kaikkien ymmärtää, jonka seurauksena joskus viesti menee ohi. Meemien ja muiden
vastaavien kuvien kohteena on useimmiten joku tapahtumaan osallistuva henkilö, jonka tekoa
halutaan korostaa huumorin keinoin. Meemin tekijän tuleekin ottaa huomioon hyvän maun
rajat ja varmistaa kuvatun henkilön suostumus hänen kuvansa käyttöön.
Epäasiallista käytöstä ei hyväksytä ja siihen tullaan puuttumaan.
Toiminta sisäisissä ja ulkoisissa tapahtumissa
Toiminta Hattara ry:n sisäisissä ja ulkoisissa tapahtumissa tulee olla hyväntavan mukaista ja
muita osallistujia kunnioittavaa.
Jos tapahtumassa esiintyy häirintää tai muuta epäsoveliasta käyttäytymistä yhdistyksen- tai
hallituksen jäsenen toimesta, on yhdistyksen hallitus velvollinen selvittämään ja toimimaan
tilanteen vakavuuden mukaa.
Tapahtuneesta riippuen hallitus harkitsee yhdistyksen jäsenyyden poistoa, porttikieltoa
tapahtumiin ja hallituksen jäsenten osalla hallituksesta erottamista sääntöjen nojalla.
Vakavissa tilanteissa hallitus on yhteydessä sidosryhmiin ja viranomaisiin.
Häirintäyhdyshenkilöt pähkinänkuoressa
Häirintäyhdyshenkilö on tukena ja läsnä henkilölle, joka on kokenut häirintää.
Häirintätilanteissa kannustamme aina kääntymään häirintäyhdyshenkilön puoleen.
Häirintäyhdyshenkilöt ovat hallituslaisia, jotka on valittu olemaan saatavilla
häirintätilanteissa ja –tapauksissa. Jokaisessa Hattara ry:n tapahtumassa on kaksi
häirintäyhdyshenkilöä. Tapahtuman häirintäyhdyshenkilöt ovat selkeästi ilmoitettu ja heidän
yhteystietonsa ovat kaikkien saatavilla tapahtuman ajan.
Tapahtuman osallistujalla on oikeus valita itse häirintäyhdyshenkilö, jonka kanssa hän haluaa
keskustella. Jokainen keskustelu on täysin luottamuksellinen ja häirintää kokeneella
henkilöllä on oikeus päättää kuinka häirintätapausta käsitellään. Käytännössä tämä siis
tarkoittaa, että häirintätilanteen käsittelyssä ei tehdä mitään jatkotoimenpiteitä, ellei henkilö
itse niin pyydä.
Häirintäprosessin eteneminen:
- Koettuasi häirintää, ota yhteyttä haluamaasi häirintäyhdyshenkilöön. Yhteyttä
voit ottaa myös silloin, jos olet epävarma tilanteesta.
- Kerro mahdollisimman selkeästi, mitä on tapahtunut.
- Sopikaa yhdessä mahdollisista jatkotoimenpiteistä.
- Häirintäyhdyshenkilö alkaa selvittää tilannetta. Sinut pidetään ajantasalla
prosessin etenemisestä.
- Tilanne selvitetään.
- Prosessi päättyy. Häirintäyhdyshenkilö tekee jälkihuollolliset toimenpiteet ja
tarvittaessa keskustelua jatketaan häirintää kokeneen henkilön kanssa. Häirintätapauksen
laatu ja sen vakavuus määrittää, kuinka tilannetta käsitellään. Useimmissa tapauksissa
neutraali keskustelu tilanteen osapuolten välillä riittää.